Blogtroubles van een beginnend blogster


Op 18 mei jl. is m'n blog 'geboren' en plaatste ik m'n eerste blogpost. Toch vind ik dat bloggen nog niet zo makkelijk. Wel vind ik het heel leuk om te doen en bekijk ik de blogs die ik volg op een andere manier. Ik probeer zo'n beetje om de dag een blog te plaatsen en was vast van plan om lekker vooruit te schrijven, zodat ik op de dagen dat ik werk 's avonds alleen maar een berichtje aan hoefde te klikken en klaar. Maar zo werkt het voor mij dus helaas niet helemaal...

Onderstaand een aantal zaken waar ik regelmatig tegenaan loop bij het bloggen. Nogmaals, ik vind het heel leuk om te doen, ik blog natuurlijk ook nog maar heel kort en ik ga de tip die ik overal lees om maar vooral vol te houden, ook zeer zeker ter harte nemen, maar toch wil ik dit even voor mezelf op papier zetten (en het is mooi weer een blogpost geworden, wat nou gebrek aan inspiratie :-))

✶ Hoe en waar ga ik m'n blog starten?
Hier begint het natuurlijk allemaal mee! Gelukkig kun je op het web genoeg informatie vinden over hoe een blog te starten, ikzelf heb gekozen om te bloggen via Blogger omdat ik dat in een ver verleden ook al eens heb gedaan. De layout van je blog kun je hier redelijk simpel aanpassen naar je eigen wensen zonder dat je veel HTML kennis nodig hebt (en dat komt goed uit, want dat heb ik dus helemaal niet).
Ook is m'n blog puur persoonlijk en hoef ik er niet rijk mee te worden, dus de opmerking, die ik veelvuldig tegen komt dat blogspot.com of wordpress.com niet professioneel overkomt, kan ik aan m'n laars lappen

✶ Inspiratie
Ik denk dat dit voor veel bloggers wel een dingetje is, als ik de verhalen op het web mag geloven. Ik moet eerlijk zeggen dat ik zelf met een hoofd vol ideeën voor posts aan m'n blog begon, maar die ideeën waren ook vrij snel weer 'op'.
Ik probeer wel origineel te zijn bij het schrijven van blogposts, maar trek me ook een beetje op aan de berichten die ik zelf erg leuk vind om te lezen op andere blogs. Ik ga er van uit dat de inspiratie steeds makkelijker te vinden is hoe langer je blogt, toch?!

✶ Bezoekersaantallen
Ik zou liegen als ik zeg dat ik de artikelen op m'n blog puur en alleen voor mezelf schrijf. Iedereen die blogt, vindt het natuurlijk leuk als zijn of haar artikelen ook gelezen worden door familie, vrienden of mede-bloggers. Zelf zit ik ook zo in elkaar, ik check m'n pageviews toch wel elke dag even via Blogger.
Ook heb ik een account aangemaakt bij Google Analytics, maar hier moet ik me echt nog even in verdiepen. Ik kom daar bezoekers vanuit de hele wereld tegen met een gemiddelde sessieduur van 1 seconde, ik heb inmiddels begrepen dat dit spam referrals zijn. Om deze adequaat te verwijderen, heb je toch wat HTML kennis nodig, dus hier ga ik me toch maar eens in verdiepen.
Ik heb ook een Instagram en Twitter account en probeer zo m'n blog een beetje te promoten, maar hier moet ik nog even een goede modus in zien te vinden

✶ Afbeeldingen
Fotograferen is één van m'n hobby's, ik probeer voor m'n blog dan ook zoveel mogelijk m'n eigen afbeeldingen te gebruiken. Soms is dat lastig en haal ik ter ondersteuning van m'n artikel afbeeldingen van bijv. Pinterest; in dat geval probeer ik wel de bron te vermelden, hoewel dit bij Pinterest-afbeeldingen niet altijd makkelijk te achterhalen is.
Ik heb diverse artikelen gelezen over het gebruik van beeld door bloggers en hierin wordt elke keer benadrukt dat het niet wenselijk is om afbeeldingen van het internet te gebruiken zonder juiste bronvermelding en/of toestemming van de fotograaf. Vind ik een lastige, ik probeer me hier zoveel mogelijk aan te houden, maar kan je nu al vertellen dat sommige foto's die op m'n blog staan, misschien toch wel een beetje illegaal geplaatst zijn...
De foto bovenaan dit artikel komt trouwens van Life of Pix, waar je gratis en legaal foto's kunt downloaden!

Ik haal trouwens enorm veel antwoorden op blog-gerelateerde vragen van www.blogtrommel.com en www.blogaholic.nl, hier staan heel veel artikelen waar je zeker als beginnend blogger heel veel aan kunt hebben.

Heerlijk om zo even m'n blogtroubles op papier te kunnen zetten, maar nogmaals, ik hou vol en ga vooral lekker door met bloggen! Goeie blogtips, websites en andere op- en/of aanmerkingen zijn trouwens van harte welkom!

Geen opmerkingen